Pepi
Geregistreerd op: 10-11-2005 Berichten: 1519
|
Geplaatst: Vr Mrt 17, 2006 3:21 pm Onderwerp: Voeding tijdens de zwangerschap en overgewicht bij de baby |
|
|
Aanpassen van het voedingspatroon van de moeder tijdens de zwangerschap kan het risico van het kind om overgewicht, diabetes en hartaandoeningen te ontwikkelen verminderen. Dat komt naar voren uit een onderzoek dat werd gedaan aan de University of Nottingham. Het onderzoek maakt deel uit van een grootschalig onderzoek waaraan 16 Europese landen deelnemen.
Wat de moeder eet en hoe iemand als baby wordt gevoed is de basis voor een goede of slechte gezondheid tijdens het leven. De wetenschappers werken momenteel aan voedingsmanipulatie bij zwangere schapen om achter het optimale dieetpatroon voor mensen te komen. Het onderzoek wordt uitgevoerd bij schapen omdat die grote overeenkomsten vertonen met de foetusontwikkeling bij mensen.
Uit het onderzoek komt naar voren dat de kinderen van moeders die in de laatste maand van de zwangerschap minder eten (de tijd waarin de foetus het hardst groeit) meer gewicht hebben. De verklaring die de onderzoekers hiervoor hebben is dat wanneer voeding schaars is, het metabolisme zich daar op aanpast. na de geboorte, als voeding niet langer schaars is, zorgt het "efficientere" metabolisme voor een gewichtstoename. De wetenschappers kijken ook naar de effecten van overvoeding. De resultaten van die tests zijn nog niet bekend. _________________ http://www.slankelijn.be
http://www.eetstoornissen.nl |
|