makarena
Geregistreerd op: 10-2-2006 Berichten: 30
|
Geplaatst: Vr Feb 10, 2006 4:41 pm Onderwerp: Wit vlees beschermt mogelijk tegen darmkanker |
|
|
Een onderzoek dat deze week werd gepubliceerd in het American Journal of Gastroenterology geeft aan dat dieet effect kan hebben op de ontwikkeling van colorectale adenoma's.
Dit zijn poliepen die vaak vooraf gaan aan kanker. Uit het onderzoek kwam naar voren dat voor wit vlees, bijv. kip kan bijdragen aan het terugbrengen van het risico om darmkanker te ontwikkelen. In het onderzoek werd een colonoscopie gedaan bij 1500 patienten om bestaande poliepen te verwijderen. Degenen die een dieet hadden met meer bewerkt vlees vertoonden een groter risico op terugkeer van de colorectale adenoma's.
Dit resultaat ligt in lijn met eerdere onderzoeken waarbij werd gesuggereerd dat bepaalde voedingsgewoonten belangrijk kunnen zijn bij de ontwikkeling van deze poliepen. Daarbij werd o.a. onderzocht of vezels van invloed zijn op de ontwikkeling van colorectale adenoma's maar hierbij werd geen significant verband gevonden. |
|